Explorarea tehnologiilor XR în școlile din mediul rural: provocări și noi perspective pentru elevi și profesori
Tehnologii moderne care facilitează învățarea imersivă în contexte 5G/6G și XR.
În primăvara anului 2025, două școli din mediul rural — una din județul Covasna și cealaltă din județul Dâmbovița — au fost dotate cu echipamente XR (realitate extinsă) și au devenit locul unor sesiuni de formare pentru cadrele didactice, în cadrul proiectului european 6G-PATH. Inițiativa, din care fac parte Orange România și Fundația Orange, urmărește explorarea impactului pe care noile tehnologii — precum realitatea extinsă și conectivitatea 5G/6G — îl pot avea în educație, sănătate și agricultură.
În cadrul acestor sesiuni imersive, profesorii au învățat cum să utilizeze tehnologia XR pentru a crea lecții mai atractive și interactive, pregătindu-i astfel să integreze aceste instrumente în activitățile lor didactice. Aceste sesiuni s-au desfășurat în școli echipate cu infrastructură digitală modernă, susținută de conexiuni de tip 5G, care au permis utilizarea noilor tehnologii XR în procesul educațional, oferindu-le oportunitatea de a explora un nou mod de predare, pregătindu-i pe profesori și elevi pentru viitorul educațional digital.
Teste XR în școlile din comunități rurale
În cadrul proiectului 6G-PATH, susținut de Orange România și Fundația Orange, au fost organizate sesiuni de formare pentru cadrele didactice, în care aceștia au avut ocazia să utilizeze căștile VR pentru a explora materialele educaționale interactive. Sesiunile au inclus activități variate, precum explorarea anatomiei, vizite virtuale la muzee și lecții interactive despre științele mediului. Rezultatele au arătat un interes mare și o implicare activă din partea profesorilor, demonstrând că tehnologia XR poate transforma modul în care predau lecțiile, făcându-le mult mai captivante și eficiente.
Tehnologia XR a fost văzută ca un instrument care ajută elevii să înțeleagă mai ușor acele concepte complexe, cum ar fi cele din biologie sau geografie, care sunt greu de explicat prin metode tradiționale. De asemenea, prin experiențele interactive, lecțiile ar putea deveni mai interesante și mai dinamice, oferindu-le elevilor oportunitatea de a învăța prin practică și explorare directă.

Ce am învățat din aceste sesiuni?
Implicare și incluziune: Profesorii au considerat că tehnologia XR ar putea avea un mare potențial de a atrage elevii, în special pe cei care își pierd ușor atenția atunci când sunt folosite metodele tradiționale de predare. Această tehnologie a fost considerată un pas important spre echitatea educațională, oferind elevilor acces virtual la muzee, laboratoare și locații naturale greu accesibile, care, în mod normal, ar fi imposibil de vizitat.
Beneficii cognitive: În special pentru discipline precum biologia, fizica și geografia, profesorii au fost de părere că tehnologia XR poate ajuta elevii să înțeleagă concepte abstracte, precum structura celulară sau propagarea sunetului, oferindu-le o abordare mai clară și vizuală.
Entuziasm și încredere: Chiar dacă majoritatea cadrelor didactice nu avuseseră experiență cu realitatea virtuală, utilizarea acesteia a stârnit curiozitate și dorința de a învăța mai mult. Profesorii au apreciat platforma ClassVR pentru cât de ușor de folosit este, însă au menționat că ar fi nevoie de suport tehnic constant și de formare pedagogică mai detaliată.
În același timp, testele au scos la iveală și câteva provocări legate de infrastructură:
• Limitarea dispozitivelor disponibile, respectiv un numărul redus de căști în sălile de clasă;
• Probleme de conectivitate, mai ales în zonele unde Wi-Fi-ul este instabil;
• Nevoia de validare a conținutului: asigurarea că materialele sunt relevante din punct de vedere educațional și adecvate vârstei elevilor.
Dialogurile purtate în focus-grupuri au adus în discuție importanța unui proces bine structurat pentru acomodarea cu această nouă tehnologie, sprijinul continuu în dezvoltarea abilităților pedagogice și procedurile clare necesare pentru integrarea sesiunilor XR în activitățile zilnice ale profesorilor.
Viitorul XR în educația rurală
Experiența profesorilor în urma acestor prime teste a arătat că pe termen lung, tehnologiile XR ar putea aduce un adevărat salt în calitatea educației în școlile din mediul rural. Aceste tehnologii nu doar că oferă o metodă inovatoare de predare, dar pot contribui și la creșterea accesului la resurse educaționale de calitate, indiferent de locația geografică. XR poate juca un rol important în reducerea diferențelor educaționale dintre mediul rural și urban, oferind elevilor din zone izolate acces la aceleași resurse educaționale de calitate, care altfel le-ar fi inaccesibile. În plus, pe măsură ce tehnologiile XR devin mai accesibile și mai ușor de utilizat, ele vor continua să îmbunătățească procesul educațional în școlile rurale, oferind profesorilor și elevilor oportunități din ce în ce mai mari de a învăța într-un mod interactiv și captivant.
Fundația Orange este partener în proiectul european 6G-PATH, o inițiativă de cercetare susținută prin programul Horizon Europe, care își propune să exploreze rolul tehnologiilor de tip 6G în domenii precum educația, sănătatea, agricultura, orașe inteligente. În cadrul acestui consorțiu internațional, Fundația Orange contribuie la dezvoltarea unui caz de utilizare axat pe integrarea realității extinse (XR) în școlile din mediul rural din România. Pentru mai multe detalii despre viziunea proiectului și rolul partenerilor, accesează: https://6gpath.eu.