5 tone de semințe au consumat păsările din marile parcuri în această iarnă
București, 30 martie. Societatea Ornitologică Română (SOR) anunță rezultatele proiectului „România Prinde Aripi”, realizat cu sprijinul voluntarilor și al Fundației Orange în cadrul inițiativei "Susține un ONG", program anual de finanțare ce încurajează angajații Orange să se implice activ în comunitate.
5.000 de kilograme de semințe au ajuns și în acest sezon rece la păsările și mamiferele din 14 parcuri mari din țară, aproape 800 de elevi au participat la prezentări despre hrănirea păsărilor și au aflat cum se construiește corect un cuib artificial și peste 20 de specii de păsări insectivore și mamifere au beneficiat de semințe de floarea soarelui și în această iarnă.
„Semințele de floarea soarelui reprezintă hrana potrivită pentru păsările sedentare, care în perioadele cu zăpadă și ger nu au cum să găsească insecte. Unele hrănitori sunt vizitate și de rațe mari sau veverițe. Ne bucurăm că putem ajuta păsările și unele mamifere să treacă cu bine peste aceste perioade reci, însă mai avem de lucru la capitolul educație. În continuare întâlnim oameni care, din dorința de a ajuta, fac mai mult rău decât bine și hrănesc păsările cu produse de panificație. Pe viitor ne gândim și la amplasarea unor panouri informative în parcurile care au lacuri și în care să explicăm oamenilor când și cu ce trebuie să hrănească păsările acvatice”, a spus managerul proiectului, Valentin Marin.
În total, au fost montate 59 de hrănitori în 14 orașe din țară (Baia Mare, Brașov, București, Buzău, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Oradea, Recaș, Sibiu, Sinaia, Timișoara, Tulcea). 60 de voluntari Orange au avut grijă ca aceste hrănitori să fie mereu pline doar cu semințe crude de floarea soarelui și să le curețe de zăpadă atunci când a fost nevoie. Nici în perioada sărbătorilor, voluntarii nu au stat acasă și asta pentru că, odată începută hrănirea păsărilor, ea trebuie să fie continuă. În plus, din totalul celor 5.000 de kilograme de semințe, mai mult de jumătate de tonă a fost cumpărată de către voluntari pentru a hrăni păsările din zonele în care locuiesc.
800 de copii au învățat despre hrănirea păsărilor
În cadrul proiectului „România Prinde Aripi” aproape 800 de elevi din peste 30 de clase din țară au aflat cum pot ajuta păsările iarna, care este hrana potrivită pentru înaripate în sezonul rece, ce păsări pot vedea la hrănitori, cum pot ajuta un pui căzut din cuib și cum pot construi corect un cuib artificial pentru anumite specii de păsări comune.
Panouri interactive pentru copii
Specialiștii SOR au amplasat 13 panouri interactive, în 6 orașe din țară (București, Cluj, Iași, Oradea, Recaș, Agigea), care oferă celor mici informații utile și simplu de înțeles despre păsări. Panourile sunt formate din cuburi, iar fiecare cub conține numele unei specii, informații despre specia prezentată și hrana pe care o caută.
„Pe lângă prezentările realizate în școli, ne-am dorit să oferim copiilor mai mult decât informații și imagini cu păsări. Așa a apărut ideea panourilor din cuburi, pe care cei mici găsesc toate informațiile importante despre păsări – desenul ei, numele speciei, detalii inedite despre ea și hrana potrivită pentru înaripată. Prin realizarea panourilor ne-am propus ca cei mici să interacționeze cu panoul, să descopere singuri fiecare specie și ce hrană consumă”, a mai spus Valentin Marin.
Tot cu ajutorul voluntarilor am reușit să igienizăm un număr de 350 de cuiburi artificiale, din care 205 au fost ocupate de vrăbii de casă, vrăbii de câmp, pițigoi mari, pițigoi albaștri și țicleni. În București din cele 71 de cuiburi verificate, 55 au fost ocupate, ceea ce dovedește necesitatea suplimentării locurilor de cuibărit în localități și eficiența proiectului „România Prinde Aripi”.
Igienizarea cuiburilor trebuie realizată înainte ca păsările să înceapă cuibăritul, de preferat înainte de luna martie. Luna martie este și luna în care hrănirea păsărilor trebuie oprită, deoarece pentru creșterea puilor înaripatele trebuie să consume alt tip de hrană, precum insecte și alte nevertebrate, iar hrana din hrănitori, care este și mai ușor de găsit, nu oferă toți nutrienții de care păsările au nevoie în sezonul de cuibărit.
„Acest proiect a implicat 60 de angajați Orange, alături de familiile și prietenii acestora. Cei mai bucuroși au fost copiii, mulți dintre ei explorând pentru prima dată lumea păsărilor. S-a creat astfel o comunitate a iubitorilor de natură, susținută de Fundația Orange”, a mărturisit într-un interviu Alin Băda, Indirect National Account Manager Orange România, Coordonatorul programului „România Prinde Aripi” și ambasador al programului „Susține un ONG”.
Proiectul „România Prinde Aripi” a fost finanțat cu suma de 31.900 lei și a avut ca obiectiv creșterea biodiversității marilor parcuri din țară. Astfel, prin activități de informare și educare, echipa SOR a reușit să implice locuitorii să contribuie la transformarea spațiilor verzi publice în zone în care natura să fie din nou la ea acasă. Proiectul a reunit peste 240.000 de beneficiari direcți și indirecți: voluntari, copii, profesori și părinți implicați în acțiuni de informare, dar și vizitatorii parcurilor care se bucură de prezența păsărilor.
Societatea Ornitologică Română (SOR) este cea mai importantă organizație independentă deconservare a păsărilor din România. Un ONG premiat, SOR, lucrează pentru a proteja păsările sălbatice și habitatele lor în România de peste 25 de ani. Misiunea SOR este să asigure că populațiile unice de păsări sunt protejate, iar locurile naturale minunate ale României nu sunt exploatate și distruse de evoluțiile dăunătoare. SOR dorește să inspire oameni să contribuie la protejarea păsărilor și a habitatelor din România pentru ca împreună, să asigurăm şi generațiilor viitoare acces la aceste bogății atât de importante.
Susține un ONG este un program anual al Fundației Orange, ce încurajează angajații Orange România să se implice activ în comunitate, prin dezvoltarea de proiecte de filantropie, cu impact social, în parteneriat cu asociații non-profit. Lansat în 2013, programul “Susține un ONG” înseamnă 44 de proiecte, peste 230.000 de euro investiți și peste 76.000 beneficiari direcți și indirecți