De vorbă cu George Bejan despre proiecte culturale cu impact social

/ /
De vorbă cu George Bejan despre proiecte culturale cu impact social

Comunicate de presă

Educație non-formală, reintegrare și incluziune socială prin teatru, arta care poate fi jucată oriunde și de către oricine. Iată coordonatele principale ale I.D. Fest ediția 2020, unul dintre cele mai longevive festivaluri de teatru amator tânăr din România.

Anul acesta însă, în contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, festivalul se desfășoară sub o altă formă, dar cu un impact semnificativ. O altă noutate o reprezintă extinderea evenimentului în sfera socială: cu sprijinul Fundației Orange, 160 de tineri cu vârste între 6 și 18 ani, aflați în centre de plasament din județul Bacău, vor participa la ateliere de teatru și dezvoltare personală sub îndrumarea unor actori profesioniști și traineri specializați .

Totul se întamplă cu ajutorul unei finanțări de 32.000 lei, acordate în cadrul “Susține un ONG!”, program anual ce încurajează participarea activă a angajaților companiei Orange  în proiecte sociale. Aflăm mai multe detalii de la George Bejan, președinte Asociația Ingenious Drama, inițiatorul festivalului.


1. Cine este Asociația Ingenious Drama și ce vă motivează să dezvoltați proiecte culturale cu impact social?

Asociația Ingenious Drama a fost înființată juridic în 2009, continuând activitatea pe care o desfășura încă din anul 1997. Aceasta a început cu un grup de tineri pasionați de teatru, care au reușit să organizeze un festival de teatru pentru amatori, la început cu sprijinul Consiliului Britanic. Astăzi, ONG-ul Asociația Ingenious Drama organizează numeroase proiecte culturale și sociale.

În fiecare an, am încercat să introducem ceva nou și astfel a luat naștere primul proiect cu impact social. În 2017, la ediția a 18-a a festivalului I.D. Fest, am adus primul spectacol invitat de teatru la Penitenciarul din Bacău, alături de ateliere de teatru si improvizație. Impactul a fost unul imens atât pentru deținuți, fiind publicul țintă principal, cât și pentru personalul penitenciarului care a fost plăcut impresionat de calitatea si profesionalismul cu care am acționat.

În acest an, 2020, după 3 ediții în care am continuat proiectul din cadrul Penitenciarului Bacău, am decis ca împreună cu Fundația Orange, să ducem lucrurile şi mai departe, urmând să prezentăm aceste spectacole și ateliere de teatru în cadrul unor centre de plasament pentru a ajuta cât mai multe grupuri defavorizate. Prin faptul că teatrul poate fi jucat oriunde și pentru oricine, dorim să susținem egalitatea șanselor și să trezim pasiunea pentru artă și spiritul creativ al tuturor tinerilor ce fac parte din proiectele noastre.

Motivația principală în acest moment este de a trezi și în alte locuri aceeași reacție pe care am văzut-o pentru prima dată în 2017, în cadrul penitenciarului, unde până și noi, organizatorii, am fost uimiți și reduși la tăcere de clipele de bucurie sinceră și mulțumire din partea participanților.

2. Numele vostru este sinonim cu I.D. Fest, unul dintre cele mai vechi festivaluri de teatru amator tânăr din România. Cum s-a născut și cum a crescut acest eveniment?

Această tradiție a fost începută de un grup de aproximativ 10 tineri în anul 1997, primele ediții fiind în limba engleză. În acea vreme, viitorii membri ai Asociației Ingenious Drama și trupei de teatru a Asociației A.C.T. Bacău erau sprijiniți de Consiliul Britanic. De aceea, numele Asociației este Ingenious Drama, iar I.D. Fest este un acronim pentru The Ingenious Drama Festival, lucru care a fost păstrat până astăzi, fiind cea de a 21-a ediție.

Treptat s-a făcut trecerea către limba română și echipa de organizare a ajuns la aproximativ 75 de organizatori, aceasta fiind împărțită pe mai multe departamente cum ar fi Advertising, Foto-Video, Magazine, I.T.S., Creative și Logistică. Împreună, am reușit să creștem și să fim printre cele mai mari festivaluri de teatru amator organizat majoritar de elevi din România.

Echipa de elevi este coordonată de foști organizatori care încearcă an de an să asigure progresul festivalului, să ofere traininguri specializate departamentelor pe baza experienței acumulate, dar cel mai important, să păstreze o tradiție prin care un grup de elevi amatori, pasionați de teatru, realizează un festival național de teatru amator pentru 12-14 trupe din toată România. Magnitudinea acestui festival este cu atât mai mare atunci când realizăm că 95% din organizatori sunt elevi de liceu, festivalul aducând spectacole invitate, actori profesioniști, sute de participanți din alte orașe, difuzând proiecții de film în aer liber, toată logistica fiind susținută de liceeni.

3. În acest an, prin intermediul finanţării “Susține un ONG!”, veți face accesibilă experiența învățării prin teatru și tinerilor din categorii defavorizate. Cum v-a venit această idee?

Cum am menționat și mai sus, scânteia aprinsă în anul 2017 a dat naștere unei dorințe de a schimba România, începând de la nivelul comunității  locale și al grupurilor țintă restrânse. Asociația Ingenious Drama a încurajat de-a lungul anilor tineri dornici de a da viață unor idei și așa, au luat naștere mai multe proiecte, cum ar fi două festivaluri de film, o școala de vară și ZidArt. Acesta din urmă este un proiect prin care s-a realizat prima pictură din România adresată persoanelor nevăzătoare, tradusă în limbaj Braille (Intuiția lui Obie Platon) și totodată, proiectul datorită căruia Bacău a devenit oraşul cu cele mai multe picturi purificatoare de aer din Europa.

Dorința de a ne adresa cât mai multor tineri din categorii defavorizate a crescut de la an la an cu fiecare reușită, iar acum, prin intermediul finanțării “Susține un ONG!”, asociația poate testa un teren nou și suntem siguri că la următorul proiect sau nouă activitate vom putea vorbi și despre această reușită, despre cum ne-a făcut să credem și mai mult în noi.

4. Care sunt principalele provocări ale proiectului și cum le-ați gestionat?

Principala provocare în acest an este situația specială creată de criza coronavirusului. Din această cauză, am fost nevoiți să redefinim organizarea și execuția evenimentelor nostre, tipurile de ateliere, modul de deșfășurare și locațiile în care se vor petrece aceste activități și evenimente.

Planul în acest moment este să începem festivalul cu trupele din Bacău și să trimitem trupelor de teatru amator din afara Bacăului, traineri și organizatori pentru a realiza o formă pilot a evenimentului, în care condițiile de siguranță sunt respectate. Dorim să realizăm cât mai mult material video și foto ce poate fi distribuit pe rețelele de socializare, reunind astfel toate micile evenimentele ce au loc în Bacău, precum și în alte orașe din țară.

În al doilea rând, așteptăm momentul oportun în care instituții precum penitenciarul sau centrele de plasament din Bacău vor putea primi din punct de vedere legal, o astfel de activitate din exterior.

Prin împărtășirea materialelor foto și video realizate în prima parte a festivalului, dorim să aratăm publicului cât și organizațiilor cu care dorim să colaborăm, organizarea noastră și nivelul de pregătire pentru a realiza un eveniment în situația epidemiologică curentă.

5. Educație non-formală prin teatru este un concept destul de nou în România. Cum au primit elevii, profesorii și părinții această oportunitate de creștere personală?

Din păcate, suportul pe care elevii, organizatorii acestui festival, îl primesc este destul de restrâns. Organizațiile și acțiunile de acest gen sunt destul de puține în județul nostru, tinerii nefiind întotdeauna încurajați către astfel de inițiative. Totodată, educația non-formală prin teatru este un lucru greu de înțeles pentru unii părinți, care nu au participat la acest tip de evenimente, nu au făcut parte dintr-o trupă de teatru, din organizarea unui festival sau dintr-un O.N.G. și atunci tinerii sunt uneori neînțeleși și demoralizați.

Trebuie menționat că, de-a lungul anilor, foarte mulți părinți au putut vedea schimbarea pozitivă pe care un asemenea grup o poate aduce copiilor și s-au bucurat să ia parte la mai multe evenimente alături de noi. Mai mult, datorită succesului evenimentelor noastre de-a lungul anilor, ne bucurăm de o susținere constantă din partea unor sponsori și parteneri, precum și a autorităților locale, cum ar fi Consiliul Local si Consiliul Județean.

Cadrul scolar este încă destul de rigid, uneori lovindu-ne de scepticism, deoarece teatrul nu reprezintă un viitor sigur sau demn în ochii multora. Aici, Asociația Ingenious Drama contribuie alături de alte asociații, să arate că orice formă de educație non-formală este un tip de educație, iar în loc să le comparăm, poate ar fi mai ușor să vedem complementaritatea acestora.

Poate nu educația non-formală prin teatru este soluția pentru o Românie mai bună, dar poate că este un început bun, iar peste ani ne vom putea uita înapoi și să vedem unde și când a fost aprinsă scânteia.