Despre povești și incluziune socială

/ /
Despre povești și incluziune socială

Comunicate de presă

Pentru o lume reală mai accesibilă. Cu această dorință, a fost lansat anul trecut, „Poveşti în limbajul semnelor”, proiect cu acoperire națională, câștigător al unui grant de 94.380 lei, oferit în cadrul ediției din 2019 Lumea prin Culoare și Sunet, programul anual de finanțare derulat de Fundația Orange în beneficiul persoanelor cu deficiențe vedere/auz.

Poveşti în limbajul semnelor vine în sprijinul celor peste 2000 de elevi hipoacuzici sau surzi din România prin traducerea într-un mod cât mai simplu, în limbaj mimico-gestual, a 15 poveşti din programa şcolară de clasa a V-a. Din păcate, programa școlară pentru hipoacuzici este aceeași ca pentru elevii tipici, de aceea în ultimii ani, rata de promovabilitate a elevilor cu deficiențe auditive a fost foarte scăzută. Accesibilizarea și adaptarea la gradul de înțelegere al copiilor atât a manualelor, cât și instrumentelor de învățare devin astfel esențiale.

Toate poveștile sunt disponibile gratuit, pe afostodata.net, singura platformă din România cu povești reinterpretate pentru digital natives și traduse si în limbaj mimico-gestual pentru copiii cu deficiențe de auz (cu peste 70 de povești).
În luna martie 2020, Afostodata.net, prin secțiunea Povești în limbajul semnelor, a fost omologat ca mijloc de învățământ de Ministerul Educației și Cercetării. Astfel, platforma online a primit acordul pentru a fi utilizată în învățământul preuniversitar, pentru copii deficienți de auz/vedere, dar și în învățământul de masă.

Cum a început și cum evoluează proiectul am aflat chiar de la Măriuca Mihăilescu, fondatorul Asociației pentru Educației Digitală Bigger Picture, ONG-ul ce implementează cu mult entuziasm proiectul "Povești în limbajul semnelor".

La fel ca "Povești în limbajul semnelor", alte proiecte inovative fac lumea mai accesibilă pentru toate persoanele cu deficiențe de vedere / auz din România. În această lume, deficiența nu înseamnă limitare, iar tehnologia creează punți de comunicare între oameni. Te invităm să le descoperi în e-book-ul dedicat programului Lumea prin Culoare si Sunet.
  1. Cine este Asociația pentru Educație Digitală Bigger Picture?

Cu cine să începem, cu cine să începem? 😊 Pe scurt, suntem o grup de prieteni care s-au întrebat de prea multe ori cum să facă pentru a aduce un bine comunității. Suntem părinții cu biblioteci mari și poftă de citit. Suntem oamenii mari care înca mai cred în povești. Am pornit în iunie 2018 proiectul afostodată.net, o platforma digitală on-line care are conținut gratuit și care poate fi accesată pe orice tip de dispozitiv (telefon, tableta, PC). O platformă care poate fi accesată de copiii deficienți de auz sau nu, la școală, la internat sau acasă. Ba mai mult, conținutul nostru este disponibil ca podcast gratuit pe Spotify și iTunes.

Din septembrie 2019, am pornit pe un drum frumos, alături de Fundația Orange. Pentru prima dată in România, interpretăm în limbajul semnelor programa școlară de clasa a V-a, literatura română - 15 texte care să poată fi folosite la clasa ca resursă educațională, în condițiile în care marea problemă ca acestor copii este că nu au manuale adaptate nivelului lor de întelegere.

2. Cum ați aflat despre programul Lumea prin Culoare și Sunet?

Ce bine că există Facebook, pe scurt! Într-una din zile am descoperit că un prieten comun publicase rezultatele unei runde anterioare de finanțare la care participase și el. Auzisem că Fundatia Orange susține ONG-uri, dar nu ne gândisem niciodată că avem șanse. Încă nu știam nici noi ce potential uriaș de creștere și ajutor stă într-un proiect pus pe hârtie la o măsuță însorită din centrul Bucurestiului, în 2018. Ei bine, am ajuns unde doar visam și acest lucru se datorează inclusiv susținerii prietenilor de la Fundație. Formula succesului mai conține o mulțime de ore de lucru, nenumărate întâlniri, mail-uri și telefoane, plus atitudinea noastră: Putem să facem acest lucru!

3. Cum a început povestea proiectului?

Toți cei care ne întreabă cum a pornit proiectul nostru se așteaptă să avem în familie sau printre apropiați copii cu probleme de auz. Nu a existat un factor declanșator din viața personală, a fost de drag, cu un pic de inconștiență și mai nou, din convingere. Vrem ca oamenii să înteleagă că poveștile sparg cu adevărat bariere de comunicare și de mentalitate. Noi am învățat acest lucru muncind la proiect și văzând cum interacționează de-adevăratelea copiii datorită poveștilor.

Și am avut și dovada acestei frumoase interacțiuni căci anul trecut am organizat în marile centre culturale din București întâlniri mixte de storytelling interactiv între copii cu /și fără deficiență de auz. Am fost pe rând la British Council, Goethe Zentrum, Institutul Francez, Institutul Polonez și am descoperit împreună povești din toate colțurile lumii. În acești 2 ani, am fost adesea în scolile speciale și am participat la numeroase evenimente în această comunitate.

Mai mult, am adus în echipa noastră, pe rând, o mulțime de alți prieteni care au citit sau au venit cu noi la evenimente: Andi Moisescu, Marius Constantinescu, Dani Oțil, Vlad Petreanu, actorii Alin State, Alexandra Fasola, Laura Cosoi, Andi Vasluianu, Cove, Monica Davidescu, soprana Felicia Filip.

4. Sunteți la jumătatea calendarului de implementare a proiectului. Care au fost principalele provocări și ce ați învățat, ce ați face diferit dacă ar fi să luați de la capăt?

"Povești în limbajul semnelor" este primul nostru proiect mare în care am învățat o mulțime de lucruri administrative din bucătaria unui ONG, dar și un exercițiu extraordinar pentru noi ca echipă. Suntem 5 femei implicate, cu programe și priorități diferite, cu joburi solicitante, copii, facultate, etc. și cu toate acestea am reușit să ne sincronizam de fiecare dată.

Ce am făcut până în acest moment: am produs și am publicat 11 dintre cele 15 povești din programa școlară de clasa a V-a de Limba și Literatura Română. Mai mult, am depus un dosar generos :) la Ministerul Educației pentru a deveni mijloc de învățământ autorizat și încercam să intrăm în comunitatea RED ISMB. De asemenea, am fost la Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții și le-am povestit despre ce facem, am reușit să ajungem cu poveștile la școli speciale și la școli din învățământul de masă din București, am continuat întâlnirile noastre mixte la marile centre culturale din Bucuresti, am avut două call-uri pentru voluntarii Orange cu care sperăm să ne mai întâlnim (avem chiar și un video dedicat uneia dintre acțiuni), au venit alături de noi voci foarte simpatice, care au înteles că acest proiect este făcut cu drag, iar comunitatea noastră pe Facebook s-a dublat în această jumatate de an de la 6500 followers la 13.000.

Provocările au ținut de diverse contexte: oameni care au anulat în ultima secundă lectura poveștii de exemplu (se întâmplă), dar de cele mai multe ori, fărî exgerare, lucrurile s-au așezat de la sine și lângă noi au venit oameni de calitate, care vor să facă lucruri fără să ceară nimic la schimb. E tare emoționant sa deschizi Facebook-ul dimineața și să găsești mesaje de la mămici, bunici și profesori care găsesc platforma utilă sau oameni care spun vă stim, voi sunteți fetele cu poveștile!

Scoala de Povesti_Fundatia Orange

5. Știm că aveți planuri mari. Ce vă propuneți pe termen lung?

Ne place mereu sa spunem ca această platforma a crescut ca-n povești, într-un an cât alții în șapte. Faptul ca o fundație atât de prestigioasă ca Fundația Orange ne-a susținut încă din primul an de existență, că atâtea voci cu greutate vin cu drag și ne citesc poveștile, mesajele pe care le primim din toată țara care ne invită la ei în școală sau la "Școala altfel", toate ne arată că facem lucruri bune. De aceea, alături de site și de intalnirile noastre mixte de storytelling, vom încerca să facem mai multă accesibilizare pentru persoanele cu deficiență de auz și nu numai pentru ei.

E un proiect pe care încă îl gândim, dar care ar putea să aducă o schimbare de care avem nevoie cu toții. Mai mult, pentru ca am plecat la drum cu ideea că acest proiect va ajuta realmente copiii și profesorii la clasa, am depus un dosar (cu multe acte și anexe) la Ministerul Educației prin care încercam să transformăm această platformă în mijloc de învățare recunoscut de sistemul de învățamânt românesc.

Și, da, cel mai mult, ne dorim să reușim să facem o caravană în cele 13 școli speciale din țară, în care sa înțelegem și mai bine care sunt nevoile acestor copii și ale profesorilor lor. Să ne cunoaștem, să-i ascultăm, să aflăm cât de tare iubesc poveștile.

6. Interacționați la evenimentele voastre de storytelling cu mulți părinți neauzitori și/sau ai căror copii au deficiențe. Cum au primit platforma?

La întalnirea noastră de la Institutul Francez din septembrie, a venit o doamnă hipoacuzică cu doi băieți care ne-a spus ca urmărea pe Facebook platforma și s-a bucurat că poate participa alături de noi. E emoționant să vezi că oamenii trăiesc cu intensitate întâlnirea respectivă și că se bucura pentru fiecare poveste nouă postată pe site. Din păcate, sunt și oameni ne-au intrebat direct "Care-i treaba?", cum adică gratuit. Din păcate, acest exercițiu al binelui e pus sub semnul întrebării de multe ori în România.

Reactia profesorilor este însă neprețuită, ne trimit poze de la clasă, mesaje pe mail și pe social media în care ne sfătuiesc, că am putea să mai schimbăm asta, ca aici a fost bine etc. E un produs care crește din sugestii și reacții pe care încercam să le aplicăm așa încât rezultatul să fie cel potrivit.

Suntem mândre că proiectul nostru înseamnă incluziune și pentru Claudia Lungu, cea care face interpretarea LMG pe site, o tânără născuta cu probleme de auz, care a înteles foarte bine proiectul și care face pentru copii o "interpretare curată" așa cum spun cei din comunitate. Pentru că vrem ca aceste povești realmente să fie de folos. Suntem singura platforma din Romania care are în acest moment 70 de povesti audio și LMG gratuite, pentru toți copiii iubitori de povești.

7. Te rugăm la final un mesaj pentru părinții copiilor cu deficiențe de auz din România.

În primul rând, le spunem că am învățat multe lucruri de la copiii lor care sunt sensibili, descurcăreți, talentați și haiosi. Că intrand în această lume am simțit, că e un moment ăn care realmente se schimbă lucrurile pentru această comunitate.Sunt multe programe, oameni, ONG-uri care vor sa mute munții din loc. Iar daca ar fi să ne permitem să le dam un sfat ar fi sa fie mai uniți și să se concentreze mai mult pe rezolvarea problemelor reale.

În ceea ce ne privește, noi promitem să aducem în continuare povești in viețile copiilor lor și să le deschidem porțile unei lumi imaginare, de poveste, dar îndeajuns de reale încât să-i fascineze o viață întreagă. Pentru că toate poveștile încep cu… A fost odată.

Povesti in limbajul semnelor_Fundatia Orange_Afostodata_Lumea prin culoare si Sunet