#AliațipentruEducație: 8 colegi, 100 de profesori, 1250 de copii

/ /
#AliațipentruEducație: 8 colegi, 100 de profesori, 1250 de copii

ambasador Susține un ONG

"Cel mai bun moment pentru a planta un copac este acum 20 de ani. Al doilea cel mai bun moment este acum" - proverb chinezesc ce a ghidat acțiunile echipei proiectului #AliațipentruEducație.

Coordonat de Raluca Marinescu, implementat de World Vision România și finanțat de Fundația Orange în cadrul “Susține un ONG!”, proiectul #AliațipentruEducație a reușit să transfere, către mediul școlar, modul în care învățarea este abordată în mediul de business. Cum? Prin facilitarea unei serii de workshopuri construite pe baza tendințelor actuale în știință și educație.

Cu această ocazie, 8 colegi din echipa Orange Learning&Development, voluntari în proiect, au susținut ateliere online cu profesori din județele Dolj, Ialomița, Vâlcea și Cluj. Tot pentru ei, colegii noștri au pregătit de la zero materiale de lucru – « Ghidul profesorului », « Jurnalul copilului » și un „Joc de născocit povești” - pe care profesorii le-au folosit în școala de vară organizată la începutul vacanței.

8 colegi, 100 de profesori, 1250 de copii

Cei peste 100 de profesori formați în proiect au dobândit instrumente de lucru actuale, documentate științific și atractive pentru copii. Mai apoi, 1250 de copii înscriși în școala de vară au învățat de la acești profesori cum să devină mai conștienti de modul în care învață, de emoțiile și abilitățile lor creative și astfel să își găsească motivația privind interacțiunea lor cu școala.

Ce abilități și-au cultivat profesorii?

1. Storytelling, prin atelierele cu tema: “Arta de a născoci povesti”, susținute de Raluca Marinescu și Paul Blănaru, despre care unul dintre participanți menționa că “A fost totul la superlativ, am învățat lucruri interesante, inedite și nu m-am plictisit nicio clipă.” . Atelierele au fost o probă de creativitate, originalitate și interactivitate pentru participanți, profesorii exersând tehnici de scriere creativă.

Paul Blănaru, Training & Development Specialist la Orange România, ne dezvăluie de unde a venit inspirația: „Am găsit de folos să-mi ascut penița în născocirea poveștilor făcând experimente cu fiica mea, Ana. Un ghem de energie, zâmbet, curiozitate și încăpățânare, la ceas de somn îi place să audă cum cei trei purceluși îi “fac bubița la codiță” lupului cel rău. Iar prin scenariile din fiecare seară, lupului cel rău i s-a oferit asistență medicală din partea Scufiței Roșii, a fost diriginte de șantier, a fost pus în posturi din cele mai neobișnuite. Efectul implicării mele în acest proiect se regăsește imediat în libertatea de a-mi depăși limitele creativității! Încercați și voi”.

2. Flexibilitatea în gândire. Profesorii au învățat și despre atitudinea potrivită față de eșec și succes, despre laude și despre abordarea constructivă a greșelilor în cadrul workshop-urilor cu tema „Mentalitate flexibilă”, susținute de Valentina Predescu, Răzvan Vintilă și Mihai Frunză.

Conceptul de Mentalitate flexibilă este dezvoltat de Carol Dweck, profesor și cercetător la Stanford University, și pornește de la o credință pe care mulți oameni o împărtășesc, de cele mai multe ori: fie că inteligență este ceva “dat”, cu care te naști și care nu se poate dezvolta prea mult; fie că inteligența poate fi dezvoltată, prin efort, exersare, explorare de noi activități.
Dând timpul înapoi, în anii de școală, mi-aș fi dorit în multe situații să fiu felicitată poate pentru efort, și nu doar pentru rezultate, mi-ar fi placut să înțeleg că succesul celorlalți este o ocazie de învățare pentru mine și nu de frustrare, mi-ar fi plăcut să înțeleg că nu te naști “destept”, ci poți antrena inteligența pe tot parcursul vieții. Odată ce am înțeles, ca adult, toate aceste lucruri, și, în mod special, de când am devenit mamă, am simțit că merită să împărtășesc tot ceea ce am învățat și cu ceilalți.
Iar proiectul #AliațipentruEducație a fost o oportunitate fantastică pentru ca aceste instrumente de dezvoltare a mentalității flexibile să ajungă la profesori, iar aceștia să poată influența chiar destine prin aplicarea lor la clasă. A fost o onoare și un prilej de a învăța lucruri noi, la rându-mi, de la oameni care șlefuiesc caractere de atât de mulți ani.”. – Valentina Predescu, Training & Development Specialist la Orange România.
„De îndată ce am ascultat-o pe Raluca prezentând, cu entuziasm și energie, ce înseamna și ce își propune #AliațipentruEducație, am fost cucerit de ideea acestui proiect. Așa că a fost ușor să spun DA provocării de a face echipă cu 100 de profesori pasionați, în demersul ambițios de a transfera în mediul școlar o parte din cele mai noi tendințe, fundamentate științific, în materie de învățare și dezvoltare.
Și, fiindcă o mentalitate flexibilă este de neprețuit într-o lume în care schimbarea e pretutindeni, am luat decizia să abordăm, în cadrul proiectului, și aceasta temă.A fost o încântare să întâlnesc profesori atât de deschiși și preocupați de dezvoltarea copiilor cu care lucrează. M-au impresionat în special curiozitatea și implicarea profesorilor cu care am interacționat. A fost, cu siguranță, o experiență valoroasă de conștientizare și învățare pentru toți cei prezenți, participanți sau facilitatori.
Am descoperit împreună cum putem înfrunta obstacolele, în loc să le evităm, cum putem să creștem cu ajutorul feedback-ului constructiv sau cum putem să ne inspiram din succesul celor din jur. Și, cel mai important, am descoperit cum putem, prin joc, empatie și creativitate, să facilitam, pentru copiii care fac parte din acest program, dezvoltarea mentalitații flexibile.” Răzvan Vintilă, HR Strategic Project Lead la Orange România.

3. Gestionarea emoțiilor. Andreea Pandelache și Cătălin Ichimescu au ținut trei ateliere despre conștientizarea emoțiilor și nevoile psihologice care declanșeaza emoțiile noastre. Fiecare atelier a durat 2 ore și a fost un spațiu de reflecție, încredere și curiozitate pentru abordarea acestui subiect.

A fost o experiență inspirațională să vedem implicarea și curiozitatea profesorilor de a-și îmbogăți stilul de predare cu informații și concepte noi. Subiectul despre emoții a fost o provocare, deoarece profesorilor le este mai greu din rolul lor să ii ajute pe copii să își gestioneze propriile emoții, copiii fiind încă sub influența sistemului familial.Cu toate acestea, un profesor poate influența viața unul copil, prin simpla lui prezență și prin modelul de viață pe care îl oferă copiilor.
Toate studiile recente din psihologie și neuroștiințe arată că parțile din creier responsabile de partea logică sunt dezvoltate mult mai târziu, așadar atenția în educație ar trebui să fie mai degrabă pe aspectele care îi ajută pe copii să se înțeleagă mai bine, să fie curioși și să își folosească potențialul. În acest sens, imaginea unui alt adult, altul în afară de părinți, care este prezent și întelege nevoile psihologice din spatele emoțiilor, poate avea un efect transformațional asupra copiilor. Atelierele au fost mai degrabă un spațiu de reflecție pe acest subiect, iar profesorii au venit cu foarte multe exemple și întrebări despre situațiile cu care se confruntă zi de zi. “Atunci când suntem conectați cu emoțiile noastre și le privim cu compasiune, vom avea compasiune și înțelegere pentru emoțiile celorlalți.” – Andreea Pandelache, People Development Architect la Orange România.
Întotdeauna mi-am dorit să pot să ajut, să am un impact pozitiv în viața celor din jur. Iar dacă acest lucru îl pot face în folosul copiilor, mă simt împlinit pe de-a-ntregul. A fost o plăcere să fiu parte din acest proiect, cred că subiectul și obiectivele sunt extrem de potrivite în societatea noastra. Sunt ca o caramidă pusă la bunăstarea emoțională a generației tinere”. – Cătălin Ichimescu, Training & Development Specialist la Orange România.

4. Folosirea unor tool-uri inspirate din neuroștiință. Profesorii au descoperit elemente de neuroștiință și instrumente concrete care stimulează gândirea copiilor și conturează procesul de învățare al acestora, pe termen lung. Workshopul “Cum învață copiii” a fost găzduit de către Andreea Bob și Olimpia Mesa, expert și consultant în proiectarea programelor de învățare bazate pe modul de funcționare al creierului.

Uneori, ca adulți, ne este dificil să înțelegem care sunt diferențele dintre felul nostru de a percepe și întelege realitatea și felul în care o face un copil. De aceea a fost important pentru noi să aducem  și acest subiect ca temă de discuție. A fost frumos să înțelegem și să dezbatem metode și instrumente care să faciliteze învățarea pentru copiii noștri. A fost evident pentru noi toți faptul că rezultatele multiplelor cercetări din domeniul neuroștiinței merită luate în calcul atunci când gândim un plan de lecție, o curiculă sau chiar instrumentele didactice folosite în procesul de învățare. M-am bucurat să întâlnesc profesori și educatori gata să descopere și să învețe despre "cum învață copiii".– Andreea Bob, Learning & Development Consultant la Orange România.

Mesaj pentru cei care vor să se implice și să susțină un proiect

Raluca Marinescu, Learning Support Specialist la Orange România și coordonatorul proiectului, ne împărtășește cum a fost această experiență: „Am momente în care mă gândesc cum am reușit să câștigăm finanțare pentru proiectul #AliațipentruEducație. Când Fundația Orange a anunțat deschiderea concursului Susține un ONG!, părea un vis greu de atins. Cred că cel mai mult a contat că am propus o temă bazată pe materiale creative originale, că am lucrat foarte bine în echipă cu ONG-ul beneficiar, World Vision, încă din etapa de depunere a proiectului și că am avut o idee clară pe care am descris-o frumos. Și anume, să transferăm experiența de design și livrare de cursuri  a echipei de Learning&Development în mediul  școlar. Pentru mine a fost o experiență emoționantă. Am cunoscut oameni pasionați de meseria lor și dornici să învețe și am primit o lecție de modestie și respect.”